Artist Statement #1

 

Leonard St.John

The painter in front of an untitled piece finished in February, 2024.

The basic idea employed in my work is an expression of harmonic abstract relationship in a structural, rational all-over patterning. A method of internalizing the external – a search for harmony. The contemporary 21st century “spirit” demands greater clarity.

Many of the artists I share concerns with are no longer alive. Several artists have influenced my work through the years, including Clyford Still, Ozanfant, Van Doesberg, Jesse Reichek, Louise Nevelson, Mondrian, Frank Stella, Sam Francis, and Mark Tobey.

The painted works from 2018 were modest 24x24-inch squares; acrylic on canvas. They reflect my continuing exploration of relational abstract reality. My colors have become diverse and light-emitting in tone, employing roses and emeralds.

My earlier paintings also express an Eastern conception of painting and strains of French Cubism.

I have come to consider my core all-over small piece painting technique as part of the continuing legacy of Jackson Pollack’s free, expressive script.

Investigating the expressive power of my medium – paint – has been a consuming practice. The support of my collectors along the way has been vital. I hope we shall enjoy quality retinal-painting that evokes the universal human beauty of abstract-real sign.

 

French translation:

L'idée de base employée dans mon travail est l'expression d'une relation abstraite harmonique dans un modèle global structurel et rationnel. Une méthode d'intériorisation de l'extérieur – une recherche d'harmonie. L'« esprit » contemporain du 21e siècle exige une plus grande clarté.

Beaucoup d'artistes avec lesquels je partage des inquiétudes ne sont plus en vie. Plusieurs artistes ont influencé mon travail au fil des ans, notamment Clyford Still, Ozanfant, Van Doesberg, Jesse Reichek, Louise Nevelson, Mondrian, Frank Stella, Sam Francis et Mark Tobey.

Les œuvres peintes de 2018 étaient de modestes carrés de 24 x 24 pouces; peinture acrylique sur toile. Ils reflètent mon exploration continue de la réalité abstraite relationnelle. Mes couleurs sont devenues diverses et émettent de la lumière, utilisant des roses et des émeraudes.

Mes peintures antérieures expriment également une conception orientale de la peinture et des courants du cubisme français.

J'en suis venu à considérer ma technique de base de peinture de petites pièces comme faisant partie de l'héritage continu l'écriture libre et expressif de Jackson Pollack.

Enquêter sur le pouvoir expressif de mon médium – la peinture – a été une pratique dévorante. Le soutien de mes collectionneurs tout au long du parcours a été vital. J'espère que nous jouirons d'une peinture rétinienne de qualité qui évoque la beauté humaine universelle du signe abstrait-réel.