Artist Statement #2

 

Recently (2021) I was asked - by one of my collectors- what should I look for in the work?- a question of importance. Here are my suggestions.

Remember that “Cubism” (now over 100 years old) is the style through which analysis and an understanding of all modern picture construction becomes comprehensible.

Some artists ( abstract and figurative) desire to make their works an exposure of their feelings. In my gesture painting of the 1970 and 1980’s all the limitations in painting are rejected as well as all narrowing of expressive possibilities. In a way the all-over-small-piece (atomistic) works successfully “graft” abstract painterliness onto a Cubist infrastructure.

Impressionism and Cubism are the styles through which Abstract Expressionism can be understood today.

It’s helpful to recall that it was P. Mondrian who decided that the three primary colors signify “reality.” Thus color loses whatever identification it has with natural objects: color became a free agent.

Finally it must be remembered that art-making constantly redefines man’s selfhood in relation to his/her environment.

My work expresses “feeling” as a form of visual intelligence, synthesizing the catharsis by way of geometric signing.

 

French translation:

Récemment (2021), l'un de mes collectionneurs m'a demandé ce que je devais rechercher dans une œuvre - une question d'importance. Voici mes suggestions.

Rappelez-vous que le « cubisme » (qui a maintenant plus de 100 ans) est le style par lequel l'analyse et la compréhension de toute construction d'image moderne deviennent compréhensibles.

Certains artistes ( abstraits et figuratifs) désirent faire de leurs œuvres une exposition de leurs sentiments. Dans ma peinture gestuelle des années 1970 et 1980, toutes les limitations de la peinture sont rejetées, ainsi que tout rétrécissement des possibilités expressives. D'une certaine manière, les œuvres atomistiques, composées de petites pièces, « greffent » ave succès la peinture abstraite sur une infrastructure cubiste.

L'impressionnisme et le cubisme sont les styles à travers lesquels l'expressionnisme abstrait peut être compris aujourd'hui.

Il est utile de rappeler que c'est P. Mondrian qui a décidé que les trois couleurs primaires signifient « réalité ». Ainsi, la couleur perd toute identification avec les objets naturels : la couleur est devenue un agent libre.

Enfin, il faut se rappeler que la création artistique redéfinit constamment l'individualité de l'homme par rapport à son environnement.

Mon travail exprime le « sentiment » comme une forme d'intelligence visuelle, synthétisant la catharsis par le biais de la signature géométrique.